Historie teatru, teatr historii

Rozmowa o historii teatru jest zawsze rozmową o historii Polski. Wracamy więc do przeszłości, mając być może złudną nadzieję, że uruchomimy rozmowę o przyszłości. W 2022 roku Cambridge University Press wydało A History of Polish Theatre, pracę zbiorową pod redakcją Katarzyny Fazan, Michała Kobiałki i Bryce’a Lease’a, napisaną głównie siłami polskich teatrologów. Trudno do niej dotrzeć, w Polsce ukazały się nieliczne omówienia. Czekając na polski przekład, publikujemy opinie Jagody Hernik Spalińskiej i Paula Allaina. Appendixem do tej dyskusji jest tekst Kacpra Gugały, który przypomina postać Tadeusza Kudlińskiego i jego wizję teatru narodowego. Dominik Gac omawia książkę Aleksandry Pluty, Dwa życia Yana. Historia Jana Majznera-Michalskiego, jednego z najwybitniejszych krytyków teatralnych w Brazylii. Zamiast felietonu – rozmowa z Mariuszem Guglasem, p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego w Warszawie, po zdymisjonowaniu Moniki Strzępki.

W numerze 53:

Stare wino i nowe bukłaki, czyli A History of Polish Theatre

Powstaje szeroka panorama polskiego teatru, siłą rzeczy ograniczona, ale pokazująca główne punkty i momenty tożsamościowe polskiej sceny. Chociaż trzeba przyznać, że redaktorzy dwoma zabiegami utrudniają stworzenie wielostronnego obrazu

pisze Jagoda Hernik Spalińska

Konstelacje polskiego teatru

Historia pozbawiona liniowego rozwoju prezentowana jest tutaj w swej cykliczności, z wielu perspektyw, w sposób zdecentralizowany, pluralistyczny. Książka odzwierciedla częste w ostatnim czasie na forum międzynarodowym rozważania na temat rasy i dekolonizacji oraz podobne podejścia wolnościowe i inkluzywne, wszystkie bardzo obecne w polskich kręgach akademickich

pisze Paul Allain

Narodowy, „Nasz”, nieudany. O niespełnionej wizji polskiego teatru według Tadeusza Kudlińskiego

Polska „wydała światu” dramat romantyczny, ale wkład ten jest zagranicą niedoceniony, a u nas zapomniany. Tymczasem to właśnie dramaturgia romantyczna winna się stać podstawą do wypracowania odrębnego, narodowego stylu

pisze Kacper Gugała

Waga pióra

Bohaterem Dwóch żyć Yana jest Jan Majzner, późniejszy Yan Michalski, jeden z ważniejszych krytyków oraz pedagogów brazylijskiego teatru, ale także teatr brazylijski drugiej połowy XX wieku

pisze Dominik Gac

Wyznacznikiem jest tolerancja i profesjonalizm

Każdy ma dzieci, kredyty, chce wyjechać na wakacje, jechać na rolki, nie jest w stanie poświęcić się tylko teatrowi. Staram się przywrócić normalne proporcje między życiem a pracą

Z Mariuszem Guglasem, p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego w Warszawie, rozmawia Maryla Zielińska

Pół serio

00:00:00 / 00:00