Fluctuat nec mergitur?

W 2023 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego obchodzi 20. urodziny, a krakowska teatrologia na Uniwersytecie Jagiellońskim świętuje półwiecze istnienia. Te i inne rocznice prowokują do postawienia kilku pytań o przyszłość nauki o teatrze. Czy nasza łódź kołysze się, wciąż nie tonąc, czy raczej opada już na dno? Temat podejmuje Jarosław Cymerman, a redakcja RAPTULARZA dołącza komentarz oraz wypowiedź prof. Krzysztofa Kurka, jedyną, jaką otrzymaliśmy w naszej ankiecie, skierowanej do środowiska teatrologicznego. O przyszłości dyscypliny Dominik Gac rozmawia z prof. Wojciechem Dudzikiem, prezesem Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. W Czytelni esej Anety Pawlak o Atlasie anatomicznym Georga Büchnera Anny R. Burzyńskiej. Dominika Kluźniak poświęca felieton aktorom introwertykom.

W numerze 43:

Fluctuat et mergitur?

Trudno nie odnieść wrażenia, że w hierarchii współczesnej teatrologii wysoko umieszczona jest zmiana społeczna czy aktualna agenda ideowa, a samo badanie teatru jest istotne o tyle, o ile da się jego wyniki wpisać w modny w danym sezonie problem

pisze Jarosław Cymerman

Stan teatrologicznego gospodarstwa

20-lecie Instytutu Teatralnego, 110. rocznica manifestu Leona Schillera Nowy kierunek badań teatrologicznych, 50-lecie teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim skłoniły redakcję RAPTULARZA, by przyjrzeć się kondycji polskiej nauki o teatrze. Wiele sygnałów dowodzi, że gospodarstwo to powoli się zmniejsza

Odpowiedź na ankietę RAPTULARZA

Zapominamy coraz częściej, iż wartość tekstów naukowych jest niezależna od miejsca ich publikacji

pisze Krzysztof Kurek

Emisariuszka i przemytniczka. O monografii Anny R. Burzyńskiej

Zdaniem Burzyńskiej w przypadku Büchnera proces twórczy niczym nie różnił się od pracy naukowej. Autorka stawia tezę (i nie jest gołosłowna), że pisarz tak samo tworzył teksty literackie, naukowe czy polityczne. Cechą jego pracy była zatem, według badaczki, nie tyle równoległość, ile tożsamość

pisze Aneta Pawlak

Niech żyją nam!

Podczas pandemii zrozumiałam, że wieczory spędzone na kanapie z książką w otoczeniu najbliższych to ewidentnie mój żywioł, ale możliwe, że aktorstwo jest wytrychem do świata ekstrawertyka, którym czasami pragnęłabym przez chwilę być. Jest to wszak typ najbardziej pożądany na rynku!

pisze Dominika Kluźniak

Jesteśmy kłusownikami

Czy mamy zajmować się tylko teatrem? Badamy teatr – ale także życie społeczne i kulturę poprzez teatr. To wychodzi tylko na dobre tej, dość mętnie określonej dyscyplinie

z Wojciechem Dudzikiem rozmawia Dominik Gac

Pół serio

00:00:00 / 00:00