21 lutego 2025 roku jest 1094 dniem ostrej fazy wojny, którą ponad dekadę temu Rosja wypowiedziała Ukrainie. W przededniu trzeciej rocznicy rosyjskiej inwazji, gdy świat wpadł w wir geopolitycznej rewolty, a ciepłe dotąd stosunki Polski i Ukrainy coraz silniej zakłócają gorzkie tony partykularyzmów, pytamy o kulturę jako narzędzie przetrwania i porozumienia, o stan polsko-ukraińskich relacji kulturalnych i o tryb culture cancel, wciąż obowiązujący (?) w odniesieniu do Rosji. Grzegorz Kondrasiuk relacjonuje, w jaki sposób ukraiński dramat i polskie rozterki uobecniają się w codzienności i na scenie. Anna Łazar wspomina zmarłą dwa miesiące temu Switłanę Ołeszko, reżyserkę i twórczynię Teatru Arabesky, ostatnio związaną z Teatrem Polskim w Warszawie. Z Marianą Kril, dziennikarką Polskiego Radia, rozmawia Domink Gac. Maria Bruni, aktorka Teatru Polskiego w Poznaniu, opowiada Michałowi Smolisowi o życiu artystki emigrantki. Z Jarosławem Godunem, dyrektorem Instytutu Polskiego w Kijowie, rozmawia Jarosław Cymerman.
Mamy luty 2025 roku, Ukraina odbiera właśnie od Trumpa brutalną, deziluzyjną lekcję geopolityki. Polska znudziła się tematami wojennymi, rosną nastroje antyukraińskie. Walka dobra ze złem, sprawiedliwa wojna – tak, ale coraz bardziej widoczne są półcienie
Niezwykłej siły i wyborów Switłany Ołeszko nie sposób zrozumieć bez znajomości historii Ukrainy i bez rozpoznania fenomenu Charkowa
Świat powinien widzieć walkę Ukrainy przez opowieści jej obrońców
Każdego dnia budzisz się z pytaniem, co możesz zrobić, żeby twój kraj był wolny
Relacje między Polską a Ukrainą w dziedzinie teatru stały się intensywne i mają charakter organiczny. Pracujemy nad kolejną antologią współczesnej dramaturgii polskiej. Tak samo wiele dzieje się w dziedzinie literatury