O przemocy

Wykorzystywanie seksualne, przemoc fizyczna i psychiczna, twardy i miękki mobbing, na to teatry i szkoły artystyczne w Polsce latami dawały przyzwolenie. Wreszcie nastąpił przełom, w mediach pojawiły się świadectwa ofiar, dyskusje ujawniające nieoczywisty przebieg zdarzeń, najczęściej przy milczeniu oskarżonych. Młode pokolenie powiedziało STOP systemowej przemocy, wyznaczając nowe granice w edukacji i pracy. To, co do tej pory było dozwolone, zaczęło podlegać dyskusji. Redakcja RAPTULARZA czekała na książkę Igi Dzieciuchowicz, która miała obnażyć skalę zjawiska. Mimo zapowiedzi – wciąż nie ma jej w księgarniach. Temat został. Joanna Biernacka-Płoska przedstawia kalendarium wydarzeń #MeToo w polskim życiu teatralnym i rozmawia z psychoterapeutką Danutą Golec. Michał Smolis pyta o odpowiedzialność prawną radczynię Agnieszkę Janowską. Jarosław Cymerman przywołuje Czarownice z Salem Arthura Millera, nie tylko w kontekście tematu numeru. Felieton Dominiki Kluźniak o tym, co ulotne…

W numerze 32:

KALENDARIUM WYDARZEŃ_#MeToo w polskim środowisku teatralnym

W Polsce falę #MeToo uruchomiło wyznanie wybitnej aktorki Mariany Sadovskiej, która przez dziesięć lat współtworzyła Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Chwilę przed jej „coming outem”, opinię publiczną rozgrzały doniesienia z krakowskiego Teatru Bagatela. Nie znaczy to, że wcześniej tego typu przekroczeń nie było albo że ich nie zgłaszano

pisze Joanna Biernacka-Płoska

Salem

Abstrahując od zasadności działań oraz skutków makkartyzmu – dziś warto wrócić do dramatu Millera przede wszystkim dlatego, że stanowi świetny przykład analizy mechanizmu zorganizowanej nagonki, której nie należy do końca utożsamiać ze spiskiem

pisze Jarosław Cymerman

Łaska bogów

…będziemy rozważać temat „łaski z nieba”, będziemy rozprawiać o tej chwili magicznej i delikatnej jak jętka. Zliczyłam takie niezwykłe chwile w moim życiu i wyszło mi, że był ich około siedmiu, ośmiu.

pisze Dominika Kluźniak

Mobbing jest zawsze intencjonalny

Często mobberami są osoby cenione w środowisku – wybitni artyści, celebryci. Oni w odbiorze społecznym mają kredyt zaufania. To bardzo często hamuje potencjalne ofiary przed wszczęciem jakichkolwiek procedur

Michał Smolis rozmawia z Agnieszką Janowską

Zawsze zostaje blizna

Aktorzy muszą dbać o narzędzie, jakim jest ich emocjonalność. Jeżeli coś złego dzieje się w tym obszarze, aktor nie będzie optymalnie funkcjonował, będzie miał zamrożone obszary. To będzie znaczące uszkodzenie zawodowe

Joanna Biernacka-Płoska rozmawia z Danutą Golec

Pół serio

00:00:00 / 00:00