Wykorzystywanie seksualne, przemoc fizyczna i psychiczna, twardy i miękki mobbing, na to teatry i szkoły artystyczne w Polsce latami dawały przyzwolenie. Wreszcie nastąpił przełom, w mediach pojawiły się świadectwa ofiar, dyskusje ujawniające nieoczywisty przebieg zdarzeń, najczęściej przy milczeniu oskarżonych. Młode pokolenie powiedziało STOP systemowej przemocy, wyznaczając nowe granice w edukacji i pracy. To, co do tej pory było dozwolone, zaczęło podlegać dyskusji. Redakcja RAPTULARZA czekała na książkę Igi Dzieciuchowicz, która miała obnażyć skalę zjawiska. Mimo zapowiedzi – wciąż nie ma jej w księgarniach. Temat został. Joanna Biernacka-Płoska przedstawia kalendarium wydarzeń #MeToo w polskim życiu teatralnym i rozmawia z psychoterapeutką Danutą Golec. Michał Smolis pyta o odpowiedzialność prawną radczynię Agnieszkę Janowską. Jarosław Cymerman przywołuje Czarownice z Salem Arthura Millera, nie tylko w kontekście tematu numeru. Felieton Dominiki Kluźniak o tym, co ulotne…
W Polsce falę #MeToo uruchomiło wyznanie wybitnej aktorki Mariany Sadovskiej, która przez dziesięć lat współtworzyła Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Chwilę przed jej „coming outem”, opinię publiczną rozgrzały doniesienia z krakowskiego Teatru Bagatela. Nie znaczy to, że wcześniej tego typu przekroczeń nie było albo że ich nie zgłaszano
Abstrahując od zasadności działań oraz skutków makkartyzmu – dziś warto wrócić do dramatu Millera przede wszystkim dlatego, że stanowi świetny przykład analizy mechanizmu zorganizowanej nagonki, której nie należy do końca utożsamiać ze spiskiem
…będziemy rozważać temat „łaski z nieba”, będziemy rozprawiać o tej chwili magicznej i delikatnej jak jętka. Zliczyłam takie niezwykłe chwile w moim życiu i wyszło mi, że był ich około siedmiu, ośmiu.
Często mobberami są osoby cenione w środowisku – wybitni artyści, celebryci. Oni w odbiorze społecznym mają kredyt zaufania. To bardzo często hamuje potencjalne ofiary przed wszczęciem jakichkolwiek procedur
Aktorzy muszą dbać o narzędzie, jakim jest ich emocjonalność. Jeżeli coś złego dzieje się w tym obszarze, aktor nie będzie optymalnie funkcjonował, będzie miał zamrożone obszary. To będzie znaczące uszkodzenie zawodowe