Ile waży korona? Czy berło jest takie ciężkie? Jaka rola jest przypisana głowie rodu królewskiego? Jaką cenę płaci się za życie na świeczniku? 8 września 2022 roku zmarła Elżbieta II, monarchini, która zasiadała na brytyjskim tronie od siedmiu dekad. Już za życia jej wizerunek stał się elementem kultury popularnej. Jej życiu potraktowanemu jako performance i pogrzebowi jako widowisku przygląda się Piotr Dobrowolski. Jolanta Kowalska udowadnia, że Marie Stuart i Elżbiety, choć przegrane jako kobiety i królowe, wciąż zwyciężają w teatrze polskim po ’89 roku. „O człowieku w opakowaniu królowej”, czyli o rolach Ubicy, Elektry, Fedry, Klitajmestry, Elżbiety, Danuta Stenka opowiada Michałowi Smolisowi. Numer wieńczy felieton Dominiki Kluźniak o aktorkach, aktoreczkach i aktorzycach.
Postać monarchini ogniskuje w sobie rozmaite zbiorowe fantazje i tęsknoty, angażuje emocje, niekiedy także kryje podteksty erotyczne. W teatrze ma także szersze pole znaczeń niż figura króla. Może być żoną, matką i kochanką, supercelebrytką bądź ofiarą własnego statusu
Kim są aktorki każdy wie, ale kim są aktorki dla siebie i wobec siebie?
Następujące po sobie akty teatralizowanych uroczystości pogrzebowych Elżbiety II, choć budziły podziw i na wielu wywierały silne wrażenie, krytycznym obserwatorom przypomniały o istocie brytyjskiej monarchii, której zadania ograniczają się do ceremoniału, funkcji reprezentacyjnych i pustych gestów.
Ubica, Elektra, Fedra, Klitajmestra, Elżbieta... Nie ma znaczenia, że one nazywają się królowe, moja praca nad postaciami polega na przebijaniu się przez te suknie, złoto i klejnoty, przez tę etykietkę, formę, która została na nie nałożona. Tam w środku jest zwykły człowiek, z jego emocjami i to on jest istotny. On mnie interesuje