O krytyce

Ktoś kiedyś zwrócił uwagę, że żadnemu krytykowi potomni nie postawili pomnika. Temat użyteczności krytyki teatralnej powraca przy różnych okazjach. Kto ma prawo pisać o teatrze? Jak pisać o teatrze? Wreszcie – czy zawód krytyka teatralnego ma przyszłość, czy już tylko przeszłość? Jeszcze do końca września w Instytucie Teatralnym można oglądać wystawę o Marcie Fik, pomimo upływu lat wciąż przywoływanej jako wzór krytyczki. W oparciu o materiał zebrany na potrzeby ekspozycji Joanna Biernacka-Płoska podjęła próbę rekonstrukcji osobowości tej wybitnej badaczki i kronikarki teatru drugiej połowy XX wieku. Marek Piekut przypomina Józefa Keniga, jednego z najwybitniejszych krytyków teatralnych XIX wieku. Ponadto publikujemy osiemnaście kwestionariuszy recenzentów, którzy zechcieli odpowiedzieć na ankietę rozesłaną przez redakcję „Raptularza”. Całość numeru wieńczy felieton Grzegorza Małeckiego o Kazimierzu Dejmku.

W numerze 16:

O krytyce. Ankieta RAPTULARZA

BANIEWICZ / GAC / GULDA / HERNIK SPALIŃSKA / KAROW / KATAFIASZ / KLUSZCZYŃSKI / KONDRASIUK / KOPCIŃSKI / LEMAŃSKA / ŁAPICKA / MIŁKOWSKI / PIEKUTOWA / PITAK-PIASKOWSKA / SIERADZKI / SKRZYDELSKI / ZIELIŃSKA / ŻELAZOWSKA

pisze redakcja RAPTULARZA

Józef Kenig – krytyk odpowiedzialny

Zdaniem Keniga, odpowiedzialnego krytyka winna cechować lojalność wobec sztuki. Wobec sztuki, a nie wobec teatru (jako instytucji), dramatopisarzy, aktorów czy publiczności.

pisze Marek Piekut

Wielogłos o Marcie Fik

U podstawy leżało przekonanie, że teatr, że przedstawienie powinny być serio, mówić coś ważnego o tym, co teatrem nie jest. Przekonanie, że nie ma czegoś takiego jak apolityczność kultury, że tak teatr, jak całe życie kulturalne, jest zawsze uwikłany i uwarunkowany rzeczywistością polityczno-społeczną.

pisze Joanna Biernacka-Płoska

O Dejmku

Dejmek jawi nam się jako ktoś w rodzaju mistrza Yody i strażnika pradawnego kodeksu. Kodeksu, którego nikt dziś nie przestrzega.

pisze Grzegorz Małecki

Ankieta o krytyce. ELŻBIETA BANIEWICZ

pisze Elżbieta Baniewicz

Ankieta o krytyce. DOMINIK GAC

pisze Dominik Gac

Ankieta o krytyce. PRZEMYSŁAW GULDA

pisze Przemysław Gulda

Ankieta o krytyce. JAGODA HERNIK SPALIŃSKA

pisze Jagoda Hernik Spalińska

Ankieta o krytyce. JAN KAROW

pisze Jan Karow

Ankieta o krytyce. OLGA KATAFIASZ

pisze Olga Katafiasz

Ankieta o krytyce. PAWEŁ KLUSZCZYŃSKI

pisze Paweł Kluszczyński

Ankieta o krytyce. GRZEGORZ KONDRASIUK

pisze Grzegorz Kondrasiuk

Ankieta o krytyce. JACEK KOPCIŃSKI

pisze Jacek Kopciński

Ankieta o krytyce. KATARZYNA LEMAŃSKA

pisze Katarzyna Lemańska

Ankieta o krytyce. KAMILA ŁAPICKA

pisze Kamila Łapicka

Ankieta o krytyce. TOMASZ MIŁKOWSKI

pisze Tomasz Miłkowski

Ankieta o krytyce. MAŁGORZATA PIEKUTOWA

pisze Małgorzata Piekutowa

Ankieta o krytyce. BARBARA PITAK-PIASKOWSKA

pisze Barbara Pitak-Piaskowska

Ankieta o krytyce. JACEK SIERADZKI

pisze Jacek Sieradzki

Ankieta o krytyce. PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI

pisze Przemysław Skrzydelski

Ankieta o krytyce. MARYLA ZIELIŃSKA

pisze Maryla Zielińska

Ankieta o krytyce. MARTA ŻELAZOWSKA

pisze Marta Żelazowska

Teatr bogaty / krytyka uboga (komentarz do ankiety RAPTULARZA)

pisze redakcja RAPTULARZA

Pół serio

00:00:00 / 00:00